"קידום אתרים לעסקים קטנים זה הדבר הכי טוב שעשיתי בחיים!"
'קובי אקרמן'
כן, כן, משפט שלי (-: ואני מאוד גאה בו ואסביר מדוע? בעברי עבדתי במשרדי פרסום גדולים עבור המפרסמים הכי גדולים בארץ והבנתי שאחת הבעיות הגדולות ביותר שעמדו בעבר בפני עסקים קטנים, היא בעיית השיווק... או... ליתר דיוק – תקציבי השיווק.
בעוד שקידום עסקים קטנים בטרם עולם האינטרנט וגוגל היה עולה לפחות בין עשרות אלפי שקלים לבין מאוד אלפי שקלים בשנה, כיום, ניתן לבצע קידום אתרים לעסקים באופן אגרסיבי וממוקד הרבה יותר בעלויות מצחיקות של בין 1,500 ש"ח ל8,000 ש"ח לחודש בלבד.
קידום אתרים לעסקים קטנים ניתן לבצע בעלויות נמוכות יותר משמעותית החל מתקציב של 1,000 ש"ח בחודש עבור קידום אתר באזור ספציפי, כלומר קידום לוקאלי / מקומי. הסיבה לעלות הזולה יחסית לקידום היא בשל העובדה שביטויים מקומיים כמו 'וילונות בירושלים' הם בעלי תחרות בינונית ולכן ניתן להקדיש פחות שעות קידום ולהשיג תוצאות מעולות בזמן קצר מאוד.
אני לא רוצה להישמע זקן אבל האמינו לי זה היה חלום רטוב של כל עסק לקבל קידום אתרים במחיר כזה ולהגיע לכיסוי שוק מלא בין אם ארצי או מקומי.
כמה עלה לקדם עסק קטן
רק בשביל לספק לך את יצר הסקרנות: עלות עמוד פרסום בספר של דפי זהב שהיה בעבר אפיק הפרסום מספר 1 בישראל, עלה 100,000 ש"ח !!! לא! זה לא הסוף… מדובר בעמוד 1 בספר 1 שנמצא באזור ספציפי כלומר אם אתה רוצה לפרסם גם בתל אביב וגם בחולון אתה צריך לשלם פעמיים כלומר 200,000 ש"ח רק לדפי זהב עבור פרסום בשני ערים בלבד!!! עכשיו תגידו לי שקידום אתרים אורגני הוא יקר?!
דוגמא איך קידום אתרים לעסקים קטנים עוקף את המתחרים הגדולים
בית הקפה השכונתי בפתח תקווה התקשה להתחרות מול הרשת הגדולה שהוקמה לא רחוק ממנו, בעיקר משום שלרשת היו תקציבים לפרסום בטלוויזיה, בעיתונים ועל שלטי החוצות. לבית הקפה הקטן נותר לפרסם בעיקר באמצעות עלונים או מודעה קטנה בעיתון המקומי. האינטרנט חולל שינוי דרמטי בהקשר הזה, והפרסום הוא הרבה יותר נגיש כיום, גם אם פערי התקציבים מורגשים בכל זאת.
בית הקפה הקטן עדיין יתקשה להשיג משבצת פרסום בהפסקת הפרסומות של "האח הגדול" אבל מצד שני, הוא גם לא מעוניין לעשות זאת משום שהוא אינו פונה לכלל האוכלוסייה. במובן הזה, האינטרנט דווקא מסייע לעסקים קטנים – משום שהוא חוסך להם תקציבים וגם עוזר להם להיות ממוקדים יותר בפלח האוכלוסייה הרלוונטי עבורם. זו בדיוק הסיבה שעסקים רבים מתחזקים כיום אתרי אינטרנט, שהם פלטפורמה מצוינת להראות ללקוחות הפוטנציאליים שלך מה אתה מציע להם, ומדוע כדאי להם להגיע דווקא לבית העסק שלך.
מהו תוכן עשיר וטוב לקידום אתר / עסק קטן?
עיצוב יפה הוא חשוב מאוד, אבל הוא לא יחפה על תוכן שאיננו איכותי. האתר שלכם צריך להיות אטרקטיבי גם ברמת התוכן והמידע שהוא מציע לקוראים (שהם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם), ואם תשכילו לעשות את זה, תמצאו את עצמכם עולים בדירוג של גוגל. זה ייקח זמן, אין ניסים ונפלאות בקידום אורגני, אבל זה יקרה. המשמעות מבחינתכם היא פשוטה למדי – הגדירו פעמיים בשבוע שבהם אתם מעדכנים את האתר שלכם בתכנים איכותיים.
תוכן איכותי יכול להיות כל טקסט אשר רלוונטי עבור הלקוחות שלכם ויכול להוסיף להם ערך. אתם יכולים, לדוגמה, להעלות לאתר שלכם מאמר שמציע רעיונות מקוריים לעיצוב הבית, בהנחה שהעסק שלכם הוא חנות למוצרי בית. לחלופין, אם המוצר שלכם הוא שירותי ניקוי יבש, הציעו לקוראים שלכם טיפים להסרת כתמי יין, לבילוי הבא שלכם. ואם אתם בכלל מנסים למכור כלי בישול, מתכון שבועי או הצעה מעניינת לתפריט לקראת החג – הם כלים חשובים ומעניינים עבור קהל היעד שלכם. כדאי להכין רשימת נושאים מראש, כדי שתוכלו לכתוב בכל הזדמנות שתהיה לכם, או כדי שתוכל להעביר לכותב תוכן שיעביר את המסר בצורה הנכונה.
התוכן הוא שלב קריטי בקידום אורגני, משום המנוע של גוגל בוחן איכות והוא ידרג אתכם טוב יותר ככל שתציעו יותר ללקוחות שלכם. הדירוג שלכם ימשיך לעלות אם בתכנים הללו תתייחסו גם למילות חיפוש רלוונטיות ופופולאריות שעשויות להביא גולשים אל האתר שלכם. לגוגל יש את הכלים להציע לכם מילות חיפוש רלוונטיות ומומחים לקידום אורגני יוכלו לעזור לכם החקר מילות המפתח. שילוב המילים הללו במאמרי התוכן הוא מהלך חשוב ביותר.
פרופיל קישורים בקידום אתר לעסק קטן
הטיפ הבא חשוב עוד בשלב בניית האתר, אבל גם אחריו: אל תתקמצנו על עמודי תוכן. אתר עשיר בתכנים הוא אתר שיקודם יותר במנועי החיפוש, לעומת אתר שכולל 3 עמודים בלבד. כמות דלה של תוכן תשפיע גם על משך הזמן שבו הגולשים מבקרים אצלכם, והמנוע של גוגל יודע לזהות את זמן השהייה של הקורא וככל שזמן זה קצר יותר, כך מנוע החיפוש מפרש את האתר שלכם ככזה שאיננו רלוונטי עבור הגולשים.
כלי נוסף שישפיע על הדירוג שלכם בגוגל הוא מספר הקישורים החיצוניים המובילים אל האתר. למעשה, זהו אחד הכלים הנפוצים והחשובים בעולם של קידום אורגני, ולכן חשוב להבין את הדקויות שבו. קישורים חיצוניים מעידים, מבחינת מנועי החיפוש, על הרלוונטיות והעניין שיש באתר שלכם. אבל זה כמובן מורכב מעט יותר. קישורים מבלוגים או מאתרים שהנושא שלהם אינו רלוונטי אליכם, הם קישורים בדירוג נמוך יותר. הקישורים שתרצו אצלכם באתר הם קישורים מאתרים ממשלתיים או ממוסדות אקדמיים מובילים, לדוגמה.
'עשה ואל תעשה' בקידום אתרים לעסקים קטנים
אחת ההמלצות המרכזיות שאליהן התייחסנו כאן היא ההמלצה לחקר מילות מפתח, לצורך שילובן בתכנים השונים באתר בטרם תחילת העבודה של קידום בגוגל.
ההמלצה הזו בעינה עומדת, אבל ראוי להוסיף לצדה כוכבית קטנה: גוגל סולד מקידום מופרז או מניצול לרעה של האלגוריתם שלו. לכן, מומלץ להשתמש במילות החיפוש בצורה חכמה ומדודה, ולוודא שיש היגיון בשימוש במילים הללו.
אם הביטוי שלכם הוא "ניקוי יבש" מומלץ שלא לחפש בכוח את הדרך לשלב אותו במאמר שנותן טיפים על תכנון ועיצוב הבית. רלוונטיות היא המפתח, וגם מידתיות. בנוסף, שימו לב שהתכנים שלכם מקוריים, משום שגוגל מאוד מתנגד להעתקות, וכן הקפידו על אתר יציב שנמצא תמיד אונליין וללא נפילות תדירות.
מומלץ מאוד שתצרו לאתר שלכם גרסה המתאימה לטלפונים ניידים, משום שזהו גם פרמטר באלגוריתם המורכב של מנועי החיפוש. נכון, קידום אורגני יכול להיתפס מעט מורכב, אבל בסופו של יום הוא יעשה עבורכם את ההבדל ויחזק את מיקומכם בתוצאות החיפוש. אם תרצו להקל על עצמכם ולהוריד מרשימת המשימות המלאה ממילא, ישנן חברות המתמחות בקידום אתרים, שיצוותו אליכם אדם בעל ניסיון בתחום והיכרות עם השטח, כדי שיוכל לכוון את אתכם בדרך הנכונה. חשוב מאוד שתעשו את זה נכון, שתשקיעו בפיתוח התכנים לאתר שלכם ושתציבו את חווית הלקוח בראש מעיינכם, לצד שימוש בקישורים חיצוניים מאתרים שונים – משום שכל אלה הם חלק מהותי ובלתי נפרד מהמושג הזה שנקרא קידום אורגני. וקידום אורגני, בסופו של יום, יעזור לכם לראות תנועה באתר, ובהתאם גם תנועה במכירות, שהיא המטרה שלשמה החלטתם לצאת לדרך מלכתחילה.