"קידום אתרים לעסקים קטנים זה הדבר הכי טוב שעשיתי בחיים!"
'קובי אקרמן'

קידום אתרים לעסק קטן

כן, כן, משפט שלי (-: ואני מאוד גאה בו ואסביר מדוע? בעברי עבדתי במשרדי פרסום גדולים עבור המפרסמים הכי גדולים בארץ והבנתי שאחת הבעיות הגדולות ביותר שעמדו בעבר בפני עסקים קטנים, היא בעיית השיווק... או... ליתר דיוק – תקציבי השיווק.

בעוד שקידום עסקים קטנים בטרם עולם האינטרנט וגוגל היה עולה לפחות בין עשרות אלפי שקלים לבין מאוד אלפי שקלים בשנה, כיום, ניתן לבצע קידום אתרים לעסקים באופן אגרסיבי וממוקד הרבה יותר בעלויות מצחיקות של בין 1,500 ש"ח ל8,000 ש"ח לחודש בלבד.

קידום אתרים לעסקים קטנים ניתן לבצע בעלויות נמוכות יותר משמעותית החל מתקציב של 1,000 ש"ח בחודש עבור קידום אתר באזור ספציפי, כלומר קידום לוקאלי / מקומי. הסיבה לעלות הזולה יחסית לקידום היא בשל העובדה שביטויים מקומיים כמו 'וילונות בירושלים' הם בעלי תחרות בינונית ולכן ניתן להקדיש פחות שעות קידום ולהשיג תוצאות מעולות בזמן קצר מאוד.

אני לא רוצה להישמע זקן אבל האמינו לי זה היה חלום רטוב של כל עסק לקבל קידום אתרים במחיר כזה ולהגיע לכיסוי שוק מלא בין אם ארצי או מקומי.

כמה עלה לקדם עסק קטן

רק בשביל לספק לך את יצר הסקרנות: עלות עמוד פרסום בספר של דפי זהב שהיה בעבר אפיק הפרסום מספר 1 בישראל, עלה 100,000 ש"ח !!! לא! זה לא הסוף… מדובר בעמוד 1 בספר 1 שנמצא באזור ספציפי כלומר אם אתה רוצה לפרסם גם בתל אביב וגם בחולון אתה צריך לשלם פעמיים כלומר 200,000 ש"ח רק לדפי זהב עבור פרסום בשני ערים בלבד!!! עכשיו תגידו לי שקידום אתרים אורגני הוא יקר?!

דוגמא איך קידום אתרים לעסקים קטנים עוקף את המתחרים הגדולים

קידום אתרים לעסקים קטנים
קידום אתרים לעסקים קטנים

בית הקפה השכונתי בפתח תקווה התקשה להתחרות מול הרשת הגדולה שהוקמה לא רחוק ממנו, בעיקר משום שלרשת היו תקציבים לפרסום בטלוויזיה, בעיתונים ועל שלטי החוצות. לבית הקפה הקטן נותר לפרסם בעיקר באמצעות עלונים או מודעה קטנה בעיתון המקומי. האינטרנט חולל שינוי דרמטי בהקשר הזה, והפרסום הוא הרבה יותר נגיש כיום, גם אם פערי התקציבים מורגשים בכל זאת.

בית הקפה הקטן עדיין יתקשה להשיג משבצת פרסום בהפסקת הפרסומות של "האח הגדול" אבל מצד שני, הוא גם לא מעוניין לעשות זאת משום שהוא אינו פונה לכלל האוכלוסייה. במובן הזה, האינטרנט דווקא מסייע לעסקים קטנים – משום שהוא חוסך להם תקציבים וגם עוזר להם להיות ממוקדים יותר בפלח האוכלוסייה הרלוונטי עבורם. זו בדיוק הסיבה שעסקים רבים מתחזקים כיום אתרי אינטרנט, שהם פלטפורמה מצוינת להראות ללקוחות הפוטנציאליים שלך מה אתה מציע להם, ומדוע כדאי להם להגיע דווקא לבית העסק שלך.

מהו תוכן עשיר וטוב לקידום אתר / עסק קטן?

עיצוב יפה הוא חשוב מאוד, אבל הוא לא יחפה על תוכן שאיננו איכותי. האתר שלכם צריך להיות אטרקטיבי גם ברמת התוכן והמידע שהוא מציע לקוראים (שהם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם), ואם תשכילו לעשות את זה, תמצאו את עצמכם עולים בדירוג של גוגל. זה ייקח זמן, אין ניסים ונפלאות בקידום אורגני, אבל זה יקרה. המשמעות מבחינתכם היא פשוטה למדי – הגדירו פעמיים בשבוע שבהם אתם מעדכנים את האתר שלכם בתכנים איכותיים.

תוכן איכותי יכול להיות כל טקסט אשר רלוונטי עבור הלקוחות שלכם ויכול להוסיף להם ערך. אתם יכולים, לדוגמה, להעלות לאתר שלכם מאמר שמציע רעיונות מקוריים לעיצוב הבית, בהנחה שהעסק שלכם הוא חנות למוצרי בית. לחלופין, אם המוצר שלכם הוא שירותי ניקוי יבש, הציעו לקוראים שלכם טיפים להסרת כתמי יין, לבילוי הבא שלכם. ואם אתם בכלל מנסים למכור כלי בישול, מתכון שבועי או הצעה מעניינת לתפריט לקראת החג – הם כלים חשובים ומעניינים עבור קהל היעד שלכם. כדאי להכין רשימת נושאים מראש, כדי שתוכלו לכתוב בכל הזדמנות שתהיה לכם, או כדי שתוכל להעביר לכותב תוכן שיעביר את המסר בצורה הנכונה.

התוכן הוא שלב קריטי בקידום אורגני, משום המנוע של גוגל בוחן איכות והוא ידרג אתכם טוב יותר ככל שתציעו יותר ללקוחות שלכם. הדירוג שלכם ימשיך לעלות אם בתכנים הללו תתייחסו גם למילות חיפוש רלוונטיות ופופולאריות שעשויות להביא גולשים אל האתר שלכם. לגוגל יש את הכלים להציע לכם מילות חיפוש רלוונטיות ומומחים לקידום אורגני יוכלו לעזור לכם החקר מילות המפתח. שילוב המילים הללו במאמרי התוכן הוא מהלך חשוב ביותר.

רוצה קידום אתרים לעסקים קטנים
רוצה קידום אתרים לעסקים קטנים

פרופיל קישורים בקידום אתר לעסק קטן

הטיפ הבא חשוב עוד בשלב בניית האתר, אבל גם אחריו: אל תתקמצנו על עמודי תוכן. אתר עשיר בתכנים הוא אתר שיקודם יותר במנועי החיפוש, לעומת אתר שכולל 3 עמודים בלבד. כמות דלה של תוכן תשפיע גם על משך הזמן שבו הגולשים מבקרים אצלכם, והמנוע של גוגל יודע לזהות את זמן השהייה של הקורא וככל שזמן זה קצר יותר, כך מנוע החיפוש מפרש את האתר שלכם ככזה שאיננו רלוונטי עבור הגולשים.

כלי נוסף שישפיע על הדירוג שלכם בגוגל הוא מספר הקישורים החיצוניים המובילים אל האתר. למעשה, זהו אחד הכלים הנפוצים והחשובים בעולם של קידום אורגני, ולכן חשוב להבין את הדקויות שבו. קישורים חיצוניים מעידים, מבחינת מנועי החיפוש, על הרלוונטיות והעניין שיש באתר שלכם. אבל זה כמובן מורכב מעט יותר. קישורים מבלוגים או מאתרים שהנושא שלהם אינו רלוונטי אליכם, הם קישורים בדירוג נמוך יותר. הקישורים שתרצו אצלכם באתר הם קישורים מאתרים ממשלתיים או ממוסדות אקדמיים מובילים, לדוגמה.

'עשה ואל תעשה' בקידום אתרים לעסקים קטנים

אחת ההמלצות המרכזיות שאליהן התייחסנו כאן היא ההמלצה לחקר מילות מפתח, לצורך שילובן בתכנים השונים באתר בטרם תחילת העבודה של קידום בגוגל.
ההמלצה הזו בעינה עומדת, אבל ראוי להוסיף לצדה כוכבית קטנה: גוגל סולד מקידום מופרז או מניצול לרעה של האלגוריתם שלו. לכן, מומלץ להשתמש במילות החיפוש בצורה חכמה ומדודה, ולוודא שיש היגיון בשימוש במילים הללו.

אם הביטוי שלכם הוא "ניקוי יבש" מומלץ שלא לחפש בכוח את הדרך לשלב אותו במאמר שנותן טיפים על תכנון ועיצוב הבית. רלוונטיות היא המפתח, וגם מידתיות. בנוסף, שימו לב שהתכנים שלכם מקוריים, משום שגוגל מאוד מתנגד להעתקות, וכן הקפידו על אתר יציב שנמצא תמיד אונליין וללא נפילות תדירות.

מומלץ מאוד שתצרו לאתר שלכם גרסה המתאימה לטלפונים ניידים, משום שזהו גם פרמטר באלגוריתם המורכב של מנועי החיפוש. נכון, קידום אורגני יכול להיתפס מעט מורכב, אבל בסופו של יום הוא יעשה עבורכם את ההבדל ויחזק את מיקומכם בתוצאות החיפוש. אם תרצו להקל על עצמכם ולהוריד מרשימת המשימות המלאה ממילא, ישנן חברות המתמחות בקידום אתרים, שיצוותו אליכם אדם בעל ניסיון בתחום והיכרות עם השטח, כדי שיוכל לכוון את אתכם בדרך הנכונה. חשוב מאוד שתעשו את זה נכון, שתשקיעו בפיתוח התכנים לאתר שלכם ושתציבו את חווית הלקוח בראש מעיינכם, לצד שימוש בקישורים חיצוניים מאתרים שונים – משום שכל אלה הם חלק מהותי ובלתי נפרד מהמושג הזה שנקרא קידום אורגני. וקידום אורגני, בסופו של יום, יעזור לכם לראות תנועה באתר, ובהתאם גם תנועה במכירות, שהיא המטרה שלשמה החלטתם לצאת לדרך מלכתחילה.

14 הגורמים המשפיעים על מחירי קידום אתרים של עסקים קטנים

יעד הקידום

האמת שהתלבטתי לגבי הפרמטר הזה אבל המציאות חזקה מכל דמיון. לצערי! לא כל המקדמים, מומחי הקידום וחברות קידום האתרים מציבות לעצמם יעד של תוצאה 1 בגוגל. הזוי לא?! במקום זה רוב חברות הקידום מציבות לעצמם את היעד הנמוך ביותר שניתן להציב והוא עמוד ראשון בגוגל. כפי שציינתי לעיל וכפי שאני אומר לכל הלקוחות שלי "עמוד ראשון בגוגל זה פיקציה" משום שעמוד ראשון לא מביא לקוחותת חדשים – תוצאות 1-3 בעמוד הראשון בגוגל כן!

כמות הביטויים

כל ביטוי דורש עבודת קידום ספציפית ולה יש מחיר/עלות. אם יש לנו 20 ביטויים, נדרש מאיתנו מאמץ קידום שהוא פי 20 וכן הלאה. כמובן שמאמצי הקידום לביטוי והעלות/מחיר שלה נקבע לפי תחרותיות הביטוי.

תחרותיות הביטויים לקידום

לכל ביטוי יש תחרות אחרת, ככל שהביטוי תחרותי יותר כך נדרש להשקיע בו יותר פעולות על מנת להביא אותו לעמוד ראשון בגוגל ולכן העלות של קידום ביטוי תחרותי תהייה גבוהה יותר מאשר לקדם ביטוי בעל תחרות נמוכה הדורש מאיתנו סך של מעט מאוד פעולות על מנת לדרג אותו בתוצאה 1 בגוגל. תחרותיות הביטוי נקבעת על פי מספר פרמטרים שאחת מהם היא כמות החיפושים של הביטוי (יותרר חיפושים – יותר תחרותי).לדוגמא: הביטוי 'קידום אתרים' מונה 12,000 חיפושים בחודש, לעומת זאת הביטוי 'קידום אתרים בגוגל' מונה רק 2,400 חיפושים בחודש. איזה ביטוי לדעתכם יותר תחרותי? אם הייתם חברתת קידום אתרים, באיזה ביטוי הייתם מעדיפים להיות במקום ראשון? קידום אתרים! משום שיש בו פי 5 יותר חיפושים מאשר בביטוי 'קידום אתרים בגוגל' ולכן יהיו בו פי 55 יותר פניות. (כמובן שאני מפשט כאן מעט את הדברים).

סטאטוס אתר

כאן אנו מתחלקים למספר גורמים: אופטימיזציית תוכן וקוד האתר, מיקומים בגוגל, ותק דומיין וכו'. בגדול, אם מדובר באתר חדש אז נדרש לבצע בו את כל העבודה הנ"ל ועוד, בכדי שיהיה מספיק תחרותי וידורג במיקומים גבוהים – כמובן שבמקרה זה מתחילים מ-0 משום שהאתר לא מופיע בכלל באינדקס של גוגל, גם לא בדף 200. לעומת זאת אם זהו אתר עם תוצאות בגוגל שכבר שיבחו אותו עבור מנועי חיפוש אזי העבודהה תהייה בו פחותה יותר ולכן גם מחיר קידום האתר יהיה זול יותר.

זמן היעד לחמישייה הראשונה בגוגל

כשניגשים לפרויקט קידום של אתר מבצעים בו ניתוחים רבים ומהם בעצם מפיקים תכנית עבודה שנתית למותג ולביטויים השונים. ככל שרוצים להקטין את משך הקידום בדרך לעמוד ראשון כך צריך להתאמץ יותר בדרך. המאמץ הזה נגזר ממחיר הקידום, קרי אם אני רוצה להשיג ללקוח שלי תוצאות מהירות יחסית (מבלי להסתכן בקידום לא אתי כמובן) אני אצטרך לבצע יותר פעולות בפרק זמן קצר יותרר מה שיגדיל את ההוצאה לקידום האתר ובכך את המחיר שנגבה מהלקוח עבור קידום האתר שלו.

קידום אתר מקומי (לוקאלי) או לא?

במידה ומדובר על קידום אתר אינטרנט בירושלים בלבד או בחיפה בלבד או בתל אביב בלבד, ואולי עוד מספר ערים סמוכות, עלות קידום האתר יכולה לרדת משמעותית משום שבדרך כלל תחרותיות הביטויים תהיינה בינוניות.

ניסיון ומקצועיות המקדם / חברת הקידום

החלטתי לשלב בין ניסיון ומקצועיות למרות שכל אחד מהם הוא פרמטר חשוב בפני עצמו. אבל רוצים לדעת משהו? גיליתי שישנם לא מעט מקרים בהם מקדמים עם ניסיון יחסית קצר 3-4 שנים יכולים להיות הרבה יותר טובים ממקדמים שיש להם ניסיון של 10 שנים ומעלה. בתור בעל עסק של חברת קידום אתרים, אני אומר לכם שהניסיון לא מעניין בכלל! מה שחשוב זה התוצאות והטכניקות לקידוםם אתרים ולא הניסיון.קידום אתרים אורגני הוא תחום חדשני, דינמי, מתפתח ומשתנה בתכיפות על. אי לכך ובהתאם לזו, חשוב להקפיד לשמור על הובלה בתחום, עדכניות וחדשנות פורצת דרך בקידום אתרים כי רק ככהה מצליחים להביס את המתחרים. ניסיון לא מספק את הסחורה הזו, יחד עם זאת, מקדם בעל 10 שנות ניסיון שלא התעייף מהעבודה והוא ממזר (בקטע חיובי כמובן): מעודכן, יודע לנתח מה גוגל רוצה, לאן היא שואפת ופשוטט לתת לה את זה – זהו מקדם אתרים חגורה שחורה שאני רוצה שיהיה חלק ממחלקת קידום האתרים שלי כי אתם יודעים מה?! רק ככה משאירים עשן למתחרים ברמה כזו שהם לא מצליחים להתקרב אליך.

תוצאות הקידום של לקוחות החברה

כאשר מדובר בחברה שהוכיחה את עצמה והיא מקדמת בתחומים תחרותיים מאוד ומצליחה להביא לתוצאות גבוהות במיוחד, לאורך זמן, בביטויים תחרותיים מאוד ולמספר רב של לקוחות בתחומים שונים – זו חברת קידום שכנראה תדע לקדם כל אתר בכל תחום ולהביא אותו לתוצאות חזקות בגוגל. יתכן מאוד שחברה כזו תדרוש יותר כסף, ואתה יודע מה?! מגיע לה וגם כדאי לך לשלם. מדוע? ביטוח רכב עשית? בקיצור, אם תשלם 10,000 ₪ יותר בשנה לחברת קידום מעולה תהייה לך תעודת ביטוח למיקומים בגוגל מחברת קידום שעושה זאת תמיד, לכל לקוח! זה הרבה יותר טוב מאשר להוציא חצי מחיר על קידום ולקבל קדחת, חום ובור בחשבון הבנק בלי אופק של לקוחות חדשים בעסק.

לקוחות אסטרטגיים

כאן מדובר בשיקול עסקי נטו. בדרך כלל זה יותר סביב האגו של החברה מאשר משהו אחר וזה נכון לכל עסק באשר הוא. אני רוצה שחברה גדולה ומוכרת מאוד תהייה לקוחה שלי כדי שאוכל להשוויץ ולכן אני מוכן לתמחר לה את המוצר שלי במרווח קטן יותר מאשר לקוח רגיל או ללא רווח או בהפסד קל וכדומה. הכל בהתאם לשיקולים של בעל העסק לגבי הרווח העקיף שיהיה לו מכך (אם יראו שאני מפרסם את שטראוס יתרשמו ממני מאוד, יחשבו שאני תותח, גדול, ענק, שפיץ ולכן ירצו להצטרף אלי – בולשיט! אבל זה עובד על לא מעט אנשים).

איכות עבודת הקידום

כפי שכולם יודעים חלק חשוב מאוד מעבודת הקידום היא קישורים, כלים מקצועיים כאלו ואחרים ועוד. השגת קישורים איכותיים במיוחד תגרום לאתר לעלות לתוצאות גבוהות מאוד, לאורך זמן והרחק מהמתחרים. אותו הדבר לגבי כלים מקצועיים, מקדמים רבים משתמשים רק בגרסה החינמית של כלים לקידום אתרים ולכן נעדר מהם מידע רב ערך בניתוח התחום ופעולות הקידום ועקב כך הם נשארים מאחור.למה אני מספר לך את זה? כי זה ההבדל. השגת קישורים איכותיים עולה יותר כסף מאשר קישורים רגילים, שימוש בתכנות מתקדמות עולה כסף ואם אתה רוצה להיות כמה שיותר מדויק אז תשתמש בהמון כלים שיעזרו לך להעריךך באופן הכי מדוייק שניתן את עבודת הקידום ואסטרטגית הקידום שלך – ולכל כלי כזה יש עלות משלו. ישנם עוד המון פרמטרים המשפיעים על איכות ומקצועיות עבודת הקידום אבל נראה לי שהבנתם את הרעיון. קידום אתרים מקצועי, איכותי ולא מתפשר עולה הרבה יותר מאשר קידום רגיל ללא אמצעים מיוחדים-כך גם נראות התוצאות!

סוג לקוח

מחקרים מתקדמים מוכיחים שישנם 5 סוגים שונים של טיפוסים באנשים, לא אדבר עליהם כרגע אבל בגדול: אחד נודניק ומתקשר כל היום, השני חרדתי ובודק מיקומים בגוגל כל שעה ומפציץ בשאלות בוואטסאפ, אחר חושב שעם עסקת הקידום צריך לתת לו קורס מתקדם בקידום אתרים, אחרים שקטים מאוד באופן מטריד ופשוט סומכים עלייך שתיתן בראש. מצד שני ישנם את החברות: כל חברה מתנהלת אחרת, חלק שקטות,, אחרות דורשות דוח כל שבועיים או שבוע וכן הלאה. לקוח שמעסיק ומתפעל את חברת הקידום כי הוא לא מבין וחושב שהם יעשו לו בית ספר עם הדרכות פרטיות תוך כדי עבודת הקידום ישלם על זה או יפוטר כי הוא לא כלכלי לחברה והרי אנחנו לא עובדים לשם שמיים. שלאא תבינו אותי לא נכון, אני בעד להעניק 'שירות על' ואני עושה את זה יומיום, יחד עם זאת לקוח שמעסיק אותך כשעה/שעתיים ביום בתשלום של קידום אתר – אינו כלכלי.

קידום אתר בישראל או בחו"ל

קיים הבדל משמעותי בין מאמצי הקידום הנדרשים בארץ לבין חו"ל. לרוב, קידום אתרים בחו"ל יעלה יותר כסף בייחוד אם אנו מתייחסים למדינות מערב אירופה וארה"ב. נושא קידום האתרים שם הוא מאוד מפותח ומאוד תחרותי אפילו בקידום אתרים מקומי שבארץ נחשב לקל וכמעט ואין קידום אתרים בכל ארה"ב (שכן מדובר בתקציבי ענק משום שהעבודה בפרוייקט כזה היא עצומה) אלא בדרך כלל מתרכזיםם באזורים ספציפיים.

סל השירותים של הלקוח

כמו בכל עסק אחר כאשר ישנו לקוח יחסית גדול קרי, משתמש במגוון שירותים של חברת הקידום, יתכנו הנחות עבור סל השירותים. לדוגמא: לקוח המבצע רק קידום אורגני ישלם את מלוא המחיר (כמובן שתתכן הנחה במעמד העסקה), אולם אם אותו הלקוח ישכור את שירותינו גם בקידום אורגני + קידום ממומן + בניית אתר + קידום בפייסבוק = הוא ללא ספק יקבל הנחה על סך השירותים הכולל.טיפ חשוב לבעלי עסקים ומנהלים בכירים – ישנה דעה רווחת שצריך לבזר את שירותי השיווק בין מספר חברות בטענה שאם אתה 'נופל' על חברה לא מוצלחת אז תיפול בשירות אחד ולא בכולם. זו טעות!! מומלץץ לבעלי עסקים לבצע את כל השירותים באותה החברה משום שאז אותו לקוח הופך להיות גדול יותר באותה חברה ורווחי יותר עבורה ולכן הם יקדישו מאמץ יתר ותשומת לב נוספת ללקוח הזה כי להפסיד אותו זה יכאב מאוד,, אאווץ'.

איכות השירות ומענה הולם

שירות טוב עולה כסף. לא בהכרח כל חברה מתמחרת אותו >> אני יודע שאני לא מתמחר את השירות שאני מעניק ללקוחות שלי ואני נותן להם שירות על עם מענה מיידי, טוב ואיכותי כל הזמן. יחד עם זאת השירות הזה גוזל זמן ויש לו עלות ובהחלט עדיף לעסק לשלם מעט יותר כסף ולדעת שהוא מקבל מענה מקצועי ומיידי מאשר לשלם מעט פחות ולהישאר תלוי באוויר בדיוק דווקא עכשיו כשאתה חייב שחברת הקידום תסייע לך במשהו. בנימה אישית אני יכול לומר כי חברות בינוניות כמו החברה שלי – האקרמן, הן הרבה יותר גמישות לבקשות יוצאות דופן, הרבה יותר מהירות ולעתים גם מפרגנות ללקוח ולא גובות ממנוו כסף על כל מיני ג'סטות שמבצעים עבורו.

איכות המוצרים הנלווים

כאן הכוונה היא בעיקר למוצרים שנלווים באופן אוטומטי לשירות אותו ביקשתם. דוגמא לשירות כזה הוא מאמרים שמעלים לאתר כחלק מהקידום האורגני: אם ביצעתם עסקת קידום אורגני במחיר זול מדי, בהכרח טיב ואיכות המאמרים שיוזנו לאתר שלכם יהיה ירוד. תוכן ירוד לא רק פוגע בקידום האתר ולא יביא אתכם לתוצאות חיוביות אלא גם הלקוחות שיכנסו לאתר/לעמוד ויקראו את התוכן יראו שהוא תוכן משעמםם ולא תורם דבר ופשוט יצאו מהאתר ויעברו למתחרה שלכם. בכך אתם תפסידו המון פניות וגם אלו שכן יפנו יעדיפו לסגור עם בעלי אתרים אחרים שנראים טוב יותר, מכובד יותר ועם תוכן שעשה להם משהו.